Wednesday, 9 March 2011

walaupun...

Tepat jam 8.3o mlm.
Maka dgn ini berangkatlah warga2 KGB melaksanakn tugas masing2.
Ada yg ke kelas ada yg meeting.
Oleh yg sedemikian, tggllah kami bertiga
Cik Daiya, i-city & big Sis d umah incik peyed ini.
Dikesempatan ini ingin cik daiya ceritakan kisah sedih menyayat hati yg berlaku pada sorg KGB sebentar td...

Pada suatu tengah hari (tengah hari td) 
berjalanlah sorg bdk KGB hendak pulang ke rumahnya bersama kecelaruan emosi yg x menentu(melayan prasaan).
Di bawah panas yg terik serta jacket y tebal ini.
Menuju ke rumah dgn pantasnya. Suddenly..
Dia teringatkan mamat-mamat yg berlepak d kedai keropok bawah rumahnya.
Terasa rimas memikirkan mereka kerana sering kali mengacau gadis-gadis yg lalu lalang.
Tidak kiralah yg biasa atau luar biasa. 
Semakin menghampiri mereka, gadis KGB tersebut teragak-agak..
Apakah yg harus d lakukan jika dia juga d kacau??
''Lantak lah " katanya..lalu meneruskan perjalanan.

Sesampai d sana, ternyata apa yg difikirkan betul2 terjadi..
Mamat2 itu memanggil-manggil gadis berkenaan sampai gadis itu hilang sabar(memang ko emo pon, tade maknenye)..lalu menyaun itu mamats..

~~censored~~

oh no, maaf perkatan itu tidak boleh disiarkan di sini kerana mengganggu emosi gadis berkenaan.

Di saat itu die terasa puas dapat menyaun mamats tersebut tetapi semua itu tidak bertahan lama. Sejurus sampai di rumah. Gadis itu berfikir adakah apa yang d lakukannya perkara baik atau sebaliknya.

Disebabkan terlampau marah, gadis itu menyesal kerana terlampau berani menyaun mamats tersebut. Kerana pada pandangan gadis tersebut, dia melakukan perkara yang wajar kerana telah 'menyelamatkan' gadis2 lain dari diganggu oleh mereka. 



Tapi secara warasnya (perkara yg x difikir oleh gadis itu kerana lebih melayan perasaan),
adalah bahaye ye adik2 jika kita berkelakuan demikian. Kerana ye:
1. Mungkin mamats tu geng2 budak yg ade bad profile, merompak, merogol, bermasalah. (mungkin ye bkn menuduh).
2. Mungkin mereka berasa tercabar selepas d terjah sedemikian.
3. Korg fikir la sendiri, aku tak larat nk fikir bende negative lg.

Oleh dengan itu, kita sebagai wanita, walaupun di ganggu bagaimanapun harus la bersabar ye, bersabar. kerana kalau melawan buleh mengancam nyawa (apekah). Kerana wanita itu adalah serba-serbi lemah.
Jadi mmg nasib kita akan salu d buli lelaki. (setuju?). Setakat ini marilah sama-sama kita bersetuju.
Kerana dunia zaman sekarang bukan lagi macam dlu. Kes2 yang tak sedap d dengar makin banyak terjadi. 
Zaman2 dlu, wanitanya d hormati. Tak ada kes rogol, cabul, gangguan seksual. Pendek kata wanita dahulu hidup dgn aman dan damai. Zaman sekarang keluar rumah pun sangat berisiko. Oleh itu, mari sama-sama memikirkan langkah2 pelindungan diri kita.


Tips-tips melindungi diri:
1) bace ayat2 pelindung diri.. baca bismillah:


    lain-lain doa pelindung boleh tgk kat sini
2) elak keluar secara berseorangan walaupun d siang hari.
3) jika diganggu, tungguuu...jgn terlampau berani. berjaga-jaga. 
4) elakkan menghampiri tempat sunyi.
5) bawa senjata.. wajib tuk wanita zaman kini. 
6) jika benar-benar d serang.. attact tmpt plg strategik (korg phm kn..)


Bersempena Hari Wanita Sedunia semalam (8 March), cik daiya ingin mengucapkan selamat hari wanita kepada wanita2 d luar sana.. 

Dan lelaki-lelaki sekalian, ingatlah:

Walaupun anda sekadar bergurau (kacau2).. dan walaupun kami ini gadis biasa aka KGB..
Kami juga mengharap agar kami di hormati. Lindungilah kami dari org2 yg keji (apekah).
Dengar ye adik2, berhati-hatilah d mana juga anda berada. 


p/s: selepas kejadian ini, gadis KGB berkenaan hdp dalam ketakukan/trauma dan tdk brani keluar rumah. adakah benar? (ntah)


~c.daiya~

2 orang mencari identiti:

kami gadis biasa said...

para gadis di luar sane..sile berhati2..dunia sgt scary..huhu..

Ir.Ladybird said...

haha...meh kua dengan kitorg hokeh? ho ho ho holiau!